Tuesday, October 18, 2011

APAM J

Salam semua-semuanya....apam kali bukanla yang beru masak tadi ataupun semalam...ini n3 tertunggak ye...minggu lepas ibu menggodek apam ni...hari ni la yang freeeeeee nak upload..
kenapa APAM J....sebenarnya ni salah satu dari variasi apam gula hangus...resepi ni dapat dari kenalan ibu masa kat johor dulu...namanya kak Jamilah.Untuk mengingatkan resepi ni dia yg bagi...maka ibu abadikan huruf awal nama dia tu kat nama apam ni...maka dapatlah jadinya APAM J.....jom tengok resepi..
Bahan-bahan
2 biji telur
2 cawan tepung gandum
1 cawan gula pasir
1/2 cawan gula pasir - dibuat gula hangus dan dicampurkan dengan 1/2 cawan air
1 1/2 sudu teh soda bikarbonate
1 1/2 sudu besar susu tepung - larutkan dengan 1/2 cawan air ....susu takde la almaklum tak ada anak kecik....ibu gantikan dengan coffemate
sedikit esen vanilla

Cara-cara
-putarkan gula pasir dan telur sehingga putih dan gebu
-ayakkan tepung dan soda....masukkan sedikit demi sedikit kedalam bancuhan gula dan telur
-selang seli kan dengan bancuhan susu tepung
-masukkan gula hangus dan kacau rata
-sapukan sedikit minyak pada loyang atau acuan
-letakkan hanya 3/4 adunan
kukus 20 minit hingga 45 minit mengikut saiz acuan.

yang nampak berserabut je salji atas kepala apam tu bukanlah apa sangat...nak bagi lagi mengancam lah rasanya...konon-konon la tu...tapi memang rasa ada kelainan sikit..budak-budak pun suka...ibu sapukan kiwi filling pastu tabur ngan kelapa kering....try la

2 comments:

Nazrah said...

gebunya apam tu....

Cindyrina (The Princess) said...

wah! baru jumpa blog ni...resepi kat sini memang best le nampak sedap giler... kalau la saya rajin macam ni... mmmm