Monday, September 08, 2008

Puyuh Berlari...




Tak ingat dah ibu pantun tu...balik sekolah tadi ikut Kak Pidah ngan Ustaz beli burung puyuh kat Pitono ( pembekal puyuh )...Kakak cadangkan buat masak kicap..tapi disebabkan kicap pekat habis ..ibu tukar resepi lain...tapi still sedap..budak bedua tu ( kakak ngan abang ) siap ratah lagi...sedap bu...kata abang..

Puyuh Masam Manis

Bahan-bahan
-10 ekor burung puyuh ( ibu potong dua setiap seekor )
-10 biji bawang merah + 3 ulas bawang putih ( tumbuk kasar )
-1 sudu besar cili giling
-2 sudu besar soso tomato
-3 sudu teh gula
-garam
-3 biji kentang ( belah 4 pastu goreng kejap )
-1/2 sudu teh serbuk lada hitam
-2 sudu besar kicap
-lobak merah potong memanjang ( tak nak letak pun tak pe )
-2 cawan air

Cara-cara
-tumis bawng hingga kekuningan pastu masukkan cili giling..tumis sampai cili masak
-masukkan sos tomato,gula, kicap, kentang dan lada hitam..kacau sebentar masukkan air
-bila air mendidih masukkan puyuh..kacau rata..perasakan ngan garam..biar masak hingga kuah pekat
-masukkan lobak merah..biar 3 minit..bolehlah diangkat
-kalau suka sebelum matikan api dapur masukkan bawang besar yang dihiris..


Kalau nak gantikan burung puyuh tu ngan ayam pun boleh...

2 comments:

chuain said...

Salam.. he he he takut pulak baca nama resepi ni. puyuh berlari. jangan dah masuk mulut, lari pulak puyuh tu. kik kik kik anyway, nampak pun sodap!

IBU AUFA said...

hi..hi...saje je..kalao dia lari gak..ada hantu le tu..Baca bismillah banyak-banyak..