Wednesday, December 28, 2011

KEK VELVET OMBAK BERALUN

Salam semuaaaaaaa....minggu-minggu akhir desember ni dah tentu semuanya sibuk-sibuk belaka...terutamanya sibuk hal anak-anak nak sekolah ni...ibu pun macam tu jugaklah...Alhamdulillah anak dara sorang tu dapat tawaran ke SMKA...bila ditanya nak pergi atau tak...dia kata nak....haaaaaa lagi lah jadi kalutnya...daftar 4 hb Januari depan..fuh..ada seminggu jer ni....pening..pening...
eh tp sempat plak membaking...ngeh..ngeh..ngeh....makan mesti mau...yer tak..kali ni resepi dayang lagi...nama kek fuhhhhhh KEK VELVET OMBAK BERALUN....tapi ibu buat tak berapa menjadi alunannya..cam baru lpas tsunami adalah....issshhhh kna cuba lg nih...apapun versi kek kukus ni mmg sedap....tak jemu..jom intai resepi...


Bahan-bahan
5 bj telur sejuk dari peti ais
1 cawan gula halus
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu besar ovallate
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil esen vanilla
1/2 cawan tambah lagi 1/8 cawan susu sejat
10 sudu besar mentega cair
serbuk koko @ milo secukupnya
4 sudu besar serikaya



Cara-cara
-campur semua bahan kecuali mentega cair ke dalam mixer
-pukul hingga kembang dan gebu
-masukkan mentega cair dan kaup balikkan adunan
-bahagikan adunan kepada warna-warna kegemaran
-panas kan kukusan
-lapiskan kedalam loyang...setiap lapisan ditaburkan serbuk koko atau milo
-kukus selama 45minit atau hingga masak...

nampak gaya nya kena la belajar dengan dayang ni cara nak mengombak kek....

1 comment: